|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل آب منطقه ای: مصرف آب برخی صنایع البرز غیر متعارف است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز با اشاره به افت ۷۰ تا ۹۰ سانتی متری سفره های زیرزمینی آب استان اعلام کرد: مصرف آب برخی صنایع و مراکز نیروگاهی مستقر در البرز بیش از حد متعارف است.

 به گزارش روابط عمومی داود نجفیان روز چهارشنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آبی البرز از نیروگاه منتظر قائم مستقر در شهرستان فردیس به عنوان یکی از صنایع پرمصرف آب نام برد و گفت : این نیروگاه به تنهایی سالانه ۶۰ میلیون متر مکعب آب مصرف می کند که اضافه برداشت دارد.

وی ادامه داد: در واقع نیروگاه منتظر قائم با حفاری ۱۰ حلقه چاه، بخش زیادی از سفره های زیر زمینی دشت کرج وفردیس را برداشت می کند که باید روش های بهتری برای کاهش مصرف آب در پیش بگیرد.

نجفیان گفت : استفاده از تجهیزات کم آب بر و بازچرخانی پساب مهمترین توصیه به نیروگاه منتظر قائم و سایر صنایع است که با توجه به مشکل کم آبی البرز باید هر چه زودتر چاره جویی کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز افزود: استفاده از تجهیزات نوین در نیروگاه منتظرقائم ضمن کاهش مصرف آب ، بخش عمده چاه های این نیروگاه به مصارف شرب مردم اختصاص می یابد.

وی اظهار کرد: برای بهره مندی از پساب بازچرخانی شده نشست ویژه با حضور مدیران آبفا البرزو شهرک صنعتی اشتهارد برگزار شد که حدود ۳۰ درصد شهرک اشتهارد می تواند از پساب استفاده کند.

نجفیان گفت : برخی شهرک های صنعتی البرز از آب غیر مجاز استفاده می کنند و بر همین اساس برای بهره مندی از بازچرخانی پساب ابراز بی نیازی می کنندکه انتظار می رود دستگاه های نظارتی برای انسدادچاه های غیرمجازبا شرکت آب منطقه ای البرز همکاری بیشتری کنند.

وی تاکید کرد: در استان البرز این ظرفیت وجود دارد تا ۷۰ درصد آب مورد نیاز صنایع از محل پساب تامین شودکه در این زمینه دیوان محاسبات برای تکالیف دستگاه ها در البرز ورود کرده و اقداماتی را انجام خواهد داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز اظهار کرد: موضوع تخصیص پساب به صنایع در قانون بودجه کشور مورد توجه قرار گرفته و در شورای عالی آب ریاست جمهوری تصویب شده است.

نجفیان افزود: در قانون بودجه بر این موضوع تاکید شده که باید آب مورد نیاز صنایع ، معادن و فضای سبز از محل پساب بازچرخانی شده ، تامین شود؛همچنین ممنوعیت استفاده از آب خام در قانون بودجه برای صنایع آب بر آمده است که این موضوع در کارگروه مشترک شرکت آب منطقه ای و آبفا البرزبه شهرک های صنعتی و صنایع آب ابلاغ شده است.

وی با اشاره به راه اندازی ۲ بخش اصلی تصفیه خانه فاضلاب ماهدشت البرز بیان کرد: پساب این تصفیه خانه برای مصرف صنایع و کشاورزی مناسب است؛ در شرایط کنونی بازچرخانی پساب مهمترین اقدام برای مصرف بهینه آب در صنایع استان البرز و سایر مناطق کشور است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز گفت: طرح هوشمند سازی کنتورهای آب کشاورزی و سایر بخش ها دراین استان آغاز شده و برای مدیریت منابع آبی با سرعت دنبال می شود؛ در بخش کشاورزی باید الگوی کشت رعایت شود تا شاهد مصرف بی رویه آب و حتی برق در این بخش نباشیم .نجفیان اظهار کرد: کشت برخی محصولات کشاورزی آب بر مانند کاهو و کلم در استان البرز از دیگر مشکلات به شمار می رود که این نوع کشت به خاطر اهمیت صادراتی دنبال می شود.

وی گفت: امروز باید تخصیص پساب به عنوان یک روش مناسب برای شهرک های صنعتی استان البرز دنبال شود؛ به طور کلی بحران آب در منابع زیر زمینی تدریجی است و این مقوله از نگاه ها به دور مانده است که اگر به آن توجه نکنیم بحران آب استان همدان گریبانگیر البرز خواهد شد.

تغییر اقلیم سبب نظم بارشی را برهم زده است

مدیرکل هواشناسی استان البرز در این نشست با اشاره به پدیده تغییر اقلیم در جهان و ایران گفت : این پدیده نظم سال های آبی و وضعیت بارشی را برهم زده است.

آرش بهاروند احمدی افزود: در این شرایط برخی سال ها کشور و البرز دچار خشکسالی و برخی مواقع شاهد بارش های سیل آسا و مخرب هستیم .

وی ادامه داد: هر ۲ حالت بارشی و خشکسالی زیان های مالی و جانی در پی دارد که باید متناسب با این شرایط برنامه ریزی مناسب صورت گیرد.

کد خبر: 758
  تاریخ خبر : 1402/07/19
  آخرین به‌روزرسانی : 1402/07/19
 عباس کیخایی
 1491
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 110
  • بیشترین بازدید همزمان : 533
  • بازدید امروز : 21,813
  • بازدید دیروز : 26,099
  • کل بازدید : 8,312,384
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/09 09:35:19
  • شناسه IP شما : 18.117.216.36

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : البرز، کرج، مهرشهر، بلوار امام خمینی، رو به روی مصلی، خیابان بوستان، شرکت سهامی آب منطقه ای البرز
  • کدپستی : 3186717598
  • تلفن : 02635770000
  • فاکس : 33340270-026
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :