نسل آینده، نگهبان آب امروز؛
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقهای البرز، داود نجفیان؛ مدیرعامل شرکت آب منطقهای البرز گفت: «داناب» (طرح دانشآموزی نجات آب) در استان البرز بر پایه دو اصل اساسی استوار است؛ نخست، آموزش سرفصلهای مرتبط با آب و محیط زیست همراه با مشاهده و درک مصادیق آن در زندگی واقعی دانشآموزان؛ و دوم، جمعآوری و ارائه یافتههای آنها در قالبهای گوناگون همچون دستسازهها، طرحهای نوآورانه بومی، فعالیتهای علمی، هنری و دیجیتال.
برگزاری کلاسهای آموزشی هدفمند برای دانشآموزان، تهیه اقلام اطلاعرسانی، مستندسازی تصویری و تولید محتوای چندرسانهای از جمله اقداماتی بود که زمینهساز انتقال دقیق مفاهیم تخصصی نظیر وضعیت منابع آب زیرزمینی، پدیده فرونشست، آلودگی آبها و راهکارهای مقابله با بحرانهای آبی شد.
نظام آموزشی مشارکتی، زیربنای داناب
این طرح بر پایه یک نظام آموزشی هفتگانه شامل آموزش، مشارکت، ارتباطات، رسانه، انگیزش و تشویق، ارزیابی و ارزشیابی، مستندسازی و گزارشدهی طراحی شده است تا بتواند به شکلی هدفمند و نظاممند، زمینهساز تغییر نگرشها و ارزشهای دانشآموزان در مواجهه با چالشهای آبی کشور باشد.
به گفته داود نجفیان، این طرح نهتنها به آموزش مستقیم منجر میشود، بلکه با تقویت مشارکتهای جمعی، گفتوگو و تفکر خلاق در نسل آینده، آنها را برای ایفای نقشی کلیدی در مدیریت منابع طبیعی آماده میکند.
عبور از چالشها با عزم جدی و تعامل مؤثر
اجرای داناب در سال تحصیلی گذشته با برخی چالشها از جمله تعطیلات مکرر مدارس و شرایط خاص جوی همراه بود، اما با پیگیریهای مستمر شرکت آب منطقهای البرز، آموزش و پرورش و مجری طرح، این موانع برطرف و روند اجرایی با موفقیت دنبال شد.
جلسات مشترک و منظمی با اساتید آموزشی، دبیران رابط و سرگروههای درسی آموزشوپرورش در محل شرکت آب منطقهای برگزار شد تا محتوای علمی و روشهای تدریس بهروز و متناسب با نیازهای بومی دانشآموزان طراحی شود.
سنجش آگاهی پیش و پس از آموزش
یکی از مراحل مهم این طرح، برگزاری پیشآزمون در بین ۱۰ درصد از دانشآموزان مدارس تحت پوشش بود تا سطح دانش و نگرش اولیه نسبت به مسائل آبی سنجیده شود. همچنین، پسآزمون پایانی در مدارس برگزار شد تا اثربخشی محتوای آموزشی و میزان تغییر نگرش در دانشآموزان ارزیابی شود.
رقابت، نمایشگاه و جشن پایانی؛ تجلی مشارکت دانشآموزی
در ادامه مسیر، نمایشگاههای دانشآموزی و مسابقات علمی و هنری با محوریت موضوع آب برگزار شد که بازتابدهنده خلاقیتها و دستاوردهای چشمگیر دانشآموزان بود. جشن پایانی طرح داناب در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴ با حضور مسئولان استانی و کشوری و نمایش آثار دانشآموزان برگزار شد و به عنوان نقطه اوج این حرکت فرهنگی مورد تقدیر قرار گرفت.
فرهنگسازی، سرمایهگذاری بر آینده
داود نجفیان، مدیرعامل شرکت آب منطقهای البرز، تأکید کرد: داناب تنها یک طرح آموزشی نیست، بلکه یک فرآیند آیندهساز است. دانشآموزان امروز با هوشمندی و انگیزه بالایی که دارند، میتوانند در آینده نزدیک نقشآفرینان اصلی مدیریت منابع آب کشور باشند. شرکت آب منطقهای البرز این مسئولیت را یک دغدغه جدی میداند و برای توسعه آن از هیچ تلاشی دریغ نمیکند.
وی افزود: فرهنگسازی در حوزه آب یک سرمایهگذاری بلندمدت است. اگر امروز ذهن و دل نسل جوان را نسبت به اهمیت منابع طبیعی روشن کنیم، فردایی پایدارتر برای کشور رقم خواهیم زد.
اجرای موفق طرح داناب در استان البرز، نمونهای شاخص از همافزایی نهادهای آموزشی و تخصصی برای تربیت نسلی آگاه، مسئول و خلاق در زمینه مدیریت بحران آب است. چرا که آینده از آنِ نسلهایی خواهد بود که امروز را با دانایی و دغدغه پشت سر میگذارند.